villakamimicasamawar

Friday, May 6, 2011

Jalan-Jalan Kat Pasar Tani

Owhhh...pejam-celik, pejam -celik...sedar-sedar da hari Khamis pun...hurmm...cepat sngguh hari berlalu. Haduyaiii...tarikh 16 Mei dah makin hampir...byk lg keje tak settle. Kene follow up semula tokey kedai kat Bandar Pusat pasal sponser hadiah Hari Guru. Jadi petang Khamis tu aku pun pegi la ke Bandar Pusat,hurmm xmo p sorang ajak adik lah...oke,keje dah berehh jadi kite p pasar tani lah...jalan-jalan cari makan...heehee...Bez p pasar tani pasal byk makanan cedap-cedap yg penting sediakn RM jew dptlh sume yg dihajati...
Aku sangat-sangat suke mkn talam keladi so first gerai yg aku singgah meztilh gerai makcik yg jual kuih talam keladi.
"makcik kasi talam keladi singgit, kole kacang 2 hengget ngan seri muka singgit..."
tibe-tibe aku terpandang makanan ni ::
sapa taw apa nama makanan ni???
Mezti ko org tak taw kan...sebenarnya aku pun tak taw namanya...hehehee...tapi aku temuramah makcik yg jual makanan ni. Makcik tu kata tu namanya sambal hitam belimbing...makanan tradisional org Pahang. Mcm mna lak rasanye, adik aku kata cedapp...die dah bese beli & mkn sambal ni. Adik aku duk kat Pekan sbb die belaja kat UMP, Pekan tu Bandar DiRaja Pahang...selain ada kaw istana,kat situ pun ada kampung2 sbb tu lah kalau nk cari makanan tradisional Pahang senang dpt. Teringin lak nk rasa sambal tu bile adik aku kata cedapp...siap wat miting ngan adik aku..."nak beli ke tak nak erkk???" oke,beli jew laa...nak rasa.
Kalau nak taw rasanya ada masam, masin & pedas, sedap dimkn ngan nasi panas (bukan sedap dimkn begitu saja yer sbb ni bukan roti gardenia)...tapi aku tak taw mcm mna nk wat sambal hitam tu. Kwn kt tmpt keje aku (die org Pahang) bg taw kalau nk wat sambal ni yg cerewetnya sbb nk kene masak belimbing buluh tu sampai kering & jd kaler itam...makan berhari gak la...belimbing + ngan garam (tak pasti la pulak garam byk mna) rebus guna api perlahan...ltk air sikit jew sbb nnti air belimbing buluh tu kuar...masaklh smpi betul2 kering tapi bkn hangit taw...maybe jd itam sbb masam belimbing tu kot. Lg satu die kate besenya diaorg masak belimbing tu dlm tin yg dibuat khas sbb kalau masak dlm periuk jawabnye periuk tu kene kirim kt tong sampahlah bile dah siap masak...nk taw kenapa??? sbb periuk akn rosak jd hitam yg tak akan brkilat semula walau digosok brjuta kali...hahaha...oke, sambung semula cite pasal masak belimbing tu, bile dah kering barulh diaorg wat sambal hitam tapi maaflh aku tak taw lak mcm mna nk masak sambal hitam tu nantilh aku temuramah makcik yg jual sambal hitam tu bile aku p pasar tani lg..hehehe... Besenya diaorg msk belimbing tu utk simpn, bile nk guna bru amik sikit2...kire mcm belimbing awet gitu.Kalau betul cara masaknya belimbing tu boleh simpan smpai bertahun!!!
Kalau nak rasa sambal hitam datanglh ke negeri Pahang... (^_^)

No comments:

Post a Comment