Tuesday, May 3, 2011

Apalah dosa nasi lemak ni...

yummy...sedapp nyer nasi lemak ni kan? Tapi kesian kat die sebab org kata die boleh sebabkn org jadi gumok @ obesiti...huhuhu...
Dulu-dulu masa aku kecik, mak aku pernah meniaga makan kat kantin sekolah agama jual nasi lemak ni ler...tapi tak der lak org komplen jgn jual nasi lemak sbb nanti bdk-budak jadi gumok. Kalau kite tengok zaman tu bdk-bdk makan nasi lemak tak der lak yg badan cam giant...sejak ada restoran makanan segera barulah masalah obesiti ni timbul...pelik yer nape lak tak larang jgn mkn makanan segera...heran...heran...
Aku rasalah kalau kat kantin sekolah larang jual nasi lemak tak der makna gak...sebab budak tetap akan gumok...nak taw naperr??? Kalau kat rumah lg byk benda yg die boleh makan...kalau dulu nak mkn makanan segera susah sikit sbb msa tu tak byk restoran makanan segera tapi skrg ni dekat jew ngan rumah sediakn RM jew pilih ler nk yg mana satu...sebenarnya makanan itulah penyumbang obesiti...sumenye bergoreng & berlemak,kolestrol sana sini...
Kalau nasi lemak kat kantin sekolah aku tengok nasinya taklah berlemak sngt,yer la takkan makcik kantin nk letak santan byk2...kelapa mahal ooo...tak balik modal die meniaga,jual makanan kat kantin bukan boleh harga sama mcm kat luar sebab diaorg kene tender pastu tender lak bukak harga paling rendah. Macam kat sekolah aku makcik kantin tu jual nasi lemak harga 50 sen jew...byk mna sngtlh nasi,aku rasa dlm 1 senduk nasi, 1 sudu sambal ikn bilis ngan timun tu jew setakat utk alas perut bdk sampai pukul 2.15pm...hurmm...cuba la ko orang fikir relevan tak nasi lemak 50 sen yg tak berlemak tu dikatakan mengundang obesiti. Lagi sekali aku heran...
Kalau nak taw kenapa obesiti cuba pegi ke restoran makanan segera...sentiasa full house pastu ramai parents yg bawa ank-ank diaorg mkan kat situ...walhal makanan segera mahal tapi full house gak yer...itu tandanya manusia dah semakin kaya...heheee
Bile cakap pasal kaya ni teringat pulak kat satu artikel dalam al-Islam...tanda-tanda hari kiamat ramai umat manusia yg obesiti sebab ekonomi yg makmur...lg satu byk bandar-bandar baru muncul...haaa...bile banyak bandar baru muncul maknanya ekonomi makmur ler...ekonomi makmur tu samalah dengan banyak duit...kaya!!! So obesiti tu salah satu tanda-tanda kiamat akan hampir...renung-renungkanlah.

2 comments:

  1. betula kata2 ko nora bukan nasi lemak jer yg menggemukkan tp makann segera ... sblm nih berat aku dlm 45 ker 50 jer tp ari2 mkn tau.. lepas aku ketagih kfc mcD kebab la nandos n pizza mak fiza nih la yg bedable2 naik. Sepatutunya retoran makan segera nih dikawal bukan makcik2 kntin yg untung berapa jer di kawal huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. betul tu midah...cian makcik kantin.aku bru jew masak nasi lemak wt sarapan td...hehehee

    ReplyDelete