Sunday, November 25, 2012

Kek Lapis Asam Manis Mak Zai

Holla...jumpa lagi di sini.
Tak sabar rasanya nak tuliskan entry kali ni...sepatutnya malam tadi cikNor update tapi
en Hubby dah masukkan sim card wifi kat rumah dalam broadband dan bawa ke Temerloh jadi wifi kat rumah tak ada nyawa ler...hihii 
Selasa lepas macam cikNor citer dalam entry yang lepas, kawan cikNor datang belajar buat kek lapis jadi untuk entry kali ni cikNor masukkan resepi kek lapis tu. Untuk entry ini cikNor kasi resepi Kek Lapis Asam Manis Mak Zai (sajer jer tambah Mak Zai kat ujung tajuk tu sebab ambil berkat tunjuk ajar daripada ibu mertuaku...hihii) Memang resepi ni mak mertua cikNoryang kasi sebab tu hanya butter jer dalam sukatan metrik yang laen main cawan jer...hahaha...tapi apa-apa pun rasa still superb dan elok jer kejadiannya. Yang penting nak buatnya sangatttt senang...
Gambar ni yang cikNor buat masa open house ari tu. Guna loyang 9 in
jadi cikNor gandakan kuantitinya. (rasanya kalau loyang 10 in lagi cun kot sebab bila dah digandakan banyak sangat adunannnya)

Kuning telur dan butter dipukul sebati kemudian...
 masukkan 1/4 cawan susu pekat pukul sampai gebu.
Kalau guna haw flakes yang petak lagi mudah menyusunnya dan susunannya juga nampak cantik bila dah dipotong.
Susun cam gini yer puan-puan...

 Lepas tu masukkan adunan hijau...
 Ratakan adunan hijau hingga menutupi haw flakes.
Bahan-bahan (loyang 8 in) :
250 gm butter
2 cawan tepung biskut cream cracker (biskut cream cracker dikisar halus)
1 cawan gula kastor
1/4 cawan susu pekat manis
10 biji telur
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh esen vanilla
sedikit pewarna kuning
sedikit pewarna hijau

Cara-cara :
  • panaskan periuk kukus hingga mendidih - guna api yang sederhana besar.
  • ayak biskut yang dikisar bersama dengan baking powder.
  • pukul butter, telur kuning sampai sebati kemudian masukkan susu pekat pukul lagi sampai gebu.
  • dalam bekas yang berasingan pukul putih telur, gula kastor dan esen vanilla hingga kembang (pukul sampai pekat).
  • campurkan adunan putih telur dalam adunan butter tadi kemudian gaul sebati (guna spatula pun dah oke janji semua campuran tu sebati).
  • kemudian masukkan tepung biskut sedikit demi sedikit dan dikaup balik hingga sebati.
  • bahagi adunan tersebut kepada dua bahagian (sama banyak) kemudian masukkan pewarna, satu bahagian warna hijau, satu bahagian lagi warna kuning.
  • masukkan 1 senduk adunan kuning dalam loyang (yang sudah dilapik dengan parchment paper dan digris butter keliling loyang) kemudian kukus 10 minit.
  • bila dah masak angkat kemudian susun asam manis (haw flakes) hingga menutupi lapisan kuning, masukkan 1 senduk adunan hijau dan ratakan hingga menutupi asam manis kukus 15 min atau hingga masak.
  • ulang step tersebut hingga habis.
  • untuk lapisan akhir kukuslah selama 20-30 min.
* jangan lupa balut kain pada tudung periuk kukus supaya air kukusan tidak menitik atas permukaan kek.
* boleh juga kalau nak buat tiga kaler merah, kuning dan hijau (tapi cikNor suka hijau kuning jer...masa mak mertua ajar dia buat tiga kaler tu).

 haw flakes petak tak cukup jadi terpaksa guna haw flakes bulat...
Tengok perbezaan yang guna haw flakes bulat dan petak...yang lapisan atas haw flakes bulat, yang lapisan bawah tu haw flakes petak.

oke, jom buat kek lapis :)

3 comments:

  1. yang ini mmg feveret cuma kadang malas nak buat sebab nk kukus lama hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg cerewet tu selalunya memang sedap...hihi

      Delete
  2. Mana nk beli haw flakes petak?slalu kmpa yg bulat je
    xperlu bakar ke lps kukus?

    ReplyDelete