villakamimicasamawar

Friday, November 23, 2012

Sharing is Caring...

Alhamdulillah...hari Isnin 19 November berlalu dengan khabar gembira.
dak Danial lulus dengan cemerlang dalam UPSR, 5A sudah berada dalam genggamannya.
Tahniah, anak ibu...moga kejayaan sentiasa mengiringi hidupmu. 
en Hubby tanyakan padanya apa hadiah yang dia nak sempena kejayaannya...katanya dia tak nakkan apa-apa sebab memang tanggungjawab dia untuk belajar dan capai kejayaan...
terharu cikNor dan en Hubby dengar bila dia jawab macam tu. Syukur dia tahu tanggungjawabnya sebagai seorang anak dan pelajar.
 
Selasa / 20 November
it's baking time...
hari ini cikNor janji dengan Imah (kawan cikNor) nak ajar dia buat kek lapis. cikNor ajak jugak kawan-kawan yang lain, diaorang semua berminat nak datang belajar tapi terikat dengan komitmen masing-masing...kerja. Diaorang minta tunda ke hari lain tapi cikNor pulak tak ada masa free lagi pun Imah sibuk dengan tempahan kek kawen, terpaksalah teruskan juga tanpa kawan-kawan yang lain. Sebenarnya permintaan nak belajar buat kek lapis ni adalah daripada Imah sebab tu cikNor terpaksa utamakan dia daripada orang lain. Maaf...maaf...maaf...insyaallah kita cuba cari masa yang lain pulak.

Kek Lapis Asam Manis Kukus Mak Zai
kenapa pulak ada nama Mak Zai kat belakang tu ??? Sebenarnya mak Zai tu nama ibu mertuaku...hehe...kek lapis ni dia lah yang ajar cikNor masa baru jadi menantunya dulu.
Kek lapis prune...sangat besar belanja untuk menghasilkan kek ini tapi rasanya berbaloi-baloi...so tak rugi kalau nak belajar membuatnya.
Buat kek lapis memang perlukan kesabaran sebab makan masa yang panjang. Hari tu kitaorang start melapis 2 biji kek ni dari pukul 9.00 pagi dan siap semuanya pukul 6.00 petang. (resepi cikNor kasi masa update belog nanti yer)
Inilah Imah kawan cikNor tu. Dia pun cikgu gak macam cikNor tapi mengajar kat sekolah menengah. Imah ni terror buat kek...kek yang dia buat semuanya sedap-sedap dan cantik-cantik deconya. Dia pun macam cikNor buat homemade cake. cikNor pun banyak belajar mem-baking dengannya...kini tibalah giliran cikNor balas jasanya dengan mengajar dia buat kek lapis...orang berbudi kita berbahasa, betul tak?!
Kalau dapat asam manis (haw flakes) yang bentuk petak mcam gini senang sikit nak menyusunnya, susunannya pun jadi cantik bila potong. Ini pun cikNor kirim pada kawan cikNor beli kat Temerloh...kat Jerantut tak pernah jumpe lagi.
Itu tangan Imah tengah mengasingkan telur putih dan kuning untuk buat kek lapis prune. Senang ajar orang yang dah ada basic baking ni sebab cikNor cuma bagi arahan jer Imah boleh buat dengan sempurna sebab tu kek menjadi elok kejadiannya.


Ni lak tangah tuan tanah tengah susun asam manis...hehe
Susunlah selapis demi selapis sampai siap.



Imah sedang sukat susu untuk dimasukkan dalam adunan butter dan telur kuning.
Jenuh juga melapis tapi sebab ada kawan so tak ler terasa jemu...sebab sambil melapis duk bergossip...hahahaaa...
Sempat jugak lah cikNor buat pastry puff inti ayam...sedap makan panas-panas
Tengok tu berlapis-lapis pastry tu macam yang beli kat kedai. Nanti di lain entry cikNor tunjuk cara short cut buat pastry puff ni.
Pada hari tu juga cikNor minta Imah ajarkan cara membuat coffee marble yang sedap, cantik, lembut dan gebusss...memang cantik marble yang Imah buat, cikNor selalu failed bab marble ni...hehehee
Ini pulak kek lapis asam manis waktu sessi uji rasa...
sedap, lembut, manis dan wangi...(biskut cream cracker mau nya tak sedap...hahaha)
Imah sedang demo memukul butter dan telur sampai putih dan gebu.
tadAAaaa...
dah jadi coffee marble tu.
Alamak tetiba pulak gambar tengah timbang gula terselit kat sini !!!
Potong kuehnya, potong kuehnya...potong kuehnya sekarang juga...
tengok tu cantikkan marblenya...tabik spring kat Imah dengan marble yang cun tu.
Pencuci mulut cikNor cuma buatkan agar-agar buah jer...yang mudah, cepat dan sedap (angkat bakul nampak...hihihii...)
Ni kek lobak merah yang cikNor buat untuk sarapan pagi tu. Sebenarnya cikNor buat  laksa goreng jugak tapi lupa nak snap gambar jadi gambar kek lobak merah jer lah yang ada.
Jamu mata jer lah yer sebab kitaorang jer yang dapat jamu selera...
Kek lobak merah yang dilapis dengan cream cheese...mabelles sedap

Ini pastry puff inti ayam yang baru keluar dari oven...yummy...rangup jer...tunggu yer di lain entry cikNor tunjuk cam mana nak buat pastry sedap ni.

4 comments:

  1. Ruginyer x dpt joint uolls... Resepi karet kdk jgn lupa yer :-) tahniah danial dpt 5a semoga terus succes

    ReplyDelete
    Replies
    1. xper midah nanti ada kelapangan kite bt lg xtvt baking ni.don't worry aku akn upload sume resepi yg sedap spy ko blh try...tQ midah

      Delete
  2. tahniah buat anak ye, moga terus maju jaya

    ReplyDelete