Monday, December 5, 2011

Jalan-jalan kat Batu Pahat terus sampai ke Muar...

Cuti sekolah kali ni awal cikNor balik Johor...ari Sabtu dah gerak ke JB. dak Eisya & dak Danial suke jer sebab lama dapat main dengan cousins dorang. Balik kampung awal sebab kitaorang nak sambut ipar en Hubby balik dari Mekah, amik berkat...amin...

Firstly kitaorang ziarah ipar yang duk kat Taman Perling.  Lepas tu terus gerak ke Batu Pahat sebab en Hubby nak tengok games softbol bawah 16 kat Sek Men Teknik Batu Pahat. en Hubby tak jadi umpire kali ni juz pegi bagi sokongan moral kat team Pahang. Lama jugak la kitaorang berkampung kat Batu Pahat, pagi petang ke padang...hurmm, berbaloi-baloi team Pahang Lelaki & Perempuan jadi JOHAN.

Taw tak apa yang bez kat Batu Pahat??? NASI BARIANI...kat TV3 pun pernah ada cite pasal nasi bariani Batu Pahat ni. Nasi Bariani Gam yang paling glamer & special...dulu tak taw jugak nape la nama nasi bariani gam, ingatkan taruk gam kat nasi tu (hehehe...giler hapa...) rupanya cara masak nasi bariani gam ni lain sikit dari nasi bariani yg biasa tu. Bila nasi tu dah kering air & hampir masak dorang lekatkan bancuhan tepung keliling tudung periuk dan matikan api...so wap nasi tu tak keluar & nasi pun akan masak dengan elok tanpa ada kerak...nasi pun sangat-sangat lembut.

Masa berkampung kat Batu Pahat kitaorang p makan kat dua tempat yg jual nasi bariani ni...dua-dua tempat ni memang femes la kat Batu Pahat, Nasi Bariani Mat Shah & Nasi Bariani Mat Bond...hurmm..dah rasa dua-dua tempat tu cikNor bagi 5 bintang kat Mat Bond memang bez. Nasinya sedap & lembut, kari kambingnya, dalca, pajeri nanas, acar buah sangat sedapp...yang Mat Shah pun oke gak tapi Mat Bond punye lagi sedap. 
Ini signboard restoran Nasi Bariani Mat Bond.

Pintu masuk restoran...signboard tu ada alamat penuh restoran ni kat Bukit Pasir, Batu Pahat
Hari last games softbol kitaorang gerak Muar, rumah kakak en Hubby nak ziarah ipar yg balik Mekah jugak. Kitaorang siap tapaw nasi bariani Mat Bond bawa ke Muar...RM73.00...nasi, kari kambing, kari ayam, dalca, pajeri nanas & acar buah...
On the way ke Muar singgah pulak beli kupang segar.  Sebenarnya sepanjang laluan nak ke Muar tu banyak gerai jual kupang segar.  en Hubby borong kupang 2 kilo, siput sedut pun 3 kilo...hahh, bukan setakat puas hati makan tapi puas hati jugak mengerjakan benda alah tu...nasib baik la ada askar kat rumah kakak ipar tu menolong bersihkan siput sedut tu...kalau tak terguling-guling gak ler...hahaha
Pakcik tu musti gumbira sebab en Hubby banyak borong kat gerai die...hehehe

Sampai kat rumah kakak ipar di Serom 4 tu kitaorang pun berkendurilah dengan nasi bariani Mat Bond. Kepada sesiapa kalau sampai ke Batu Pahat carilah restoran Nasi Bariani Mat Bond ni dan rasailah kesedapannya...

hurmm...cikNor rasa macam badan dah dumox sikit la start cuti ni...huhuu...bile balik kampung makan tak hengatt...maklum lah kat JB ni banyak sangat makanan yang sudap-sudap...arghhh...tolong, dah jadi raksasa...diet, diet...

4 comments:

  1. Biar badan jd raksaksa, asalkan hati gumbira..hihihi

    ReplyDelete
  2. memang gumbira sebab perut manyak kunyang hati manyak sunang...hehehe

    ReplyDelete
  3. hehehe...seronok,seronok
    klu cuti-cuti mesti ada link dgn makan-makan (o_O)

    ReplyDelete