Tuesday, November 26, 2013

Jus Roselle

Assalamualaikum wbt...
holla semua, moga-moga sihat hendaknya (^_^)
Pernah minum jus roselle??? Rasanya masam-masam manis macam air ribena...sedappp, nak pulak kalau letak ais...hurmm...terasa nyaman di tekak.

sumber : majalah impiana karangkraf  
Itu rupa buah roselle di dahan pokoknya. Mommy cikNor banyak tanam pokok roselle ni, kalau setakat nak makan jem atau minum jus roselle boleh sesangat ler. cikNor biasanya minum jus roselle yang mommy cikNor buat tapi sejak dah pindah ke Jerantut kene lah buat sendiri...huhuuu...itu ari balik Jengka, mommy kasi bunga roselle...banyak jugaklah, hampir 1kg jadi cikNor pun berusahalah dengan tekunnya membuat jus roselle.

Nak membuat jus roselle ni senang jer, cuma perlukan sedikit kerajinan dan kesabaran sebab nak memproses bunga roselle yang berduri halus tu agak menyeksakan...(sampai terluka tangan cikNor masa mengerjakan bunga berduri ni...)
macam cantik jer...macam comey jer...macam bunga orkid kan???


Gunakan pisau, belah bunga roselle untuk keluarkan bijinya. Boleh refer kat gambar untuk keluarkan biji.
 Selepas tu cuci bersih dan tos.
Biji roselle yang dibelah...ada banyak biji benih warna hitam di dalamnya. Kalau nak tanam kita ambil biji benih hitam itu lah.

JUS ROSELLE
Bahan-bahan :
1kg bunga roselle
400 gm gula
air secukupnya (cikNor isi air hingga menutupi bunga roselle tu jer - anggaran 2 liter bagi 1 kg bunga roselle)

Caranya :

  • Masukkan bunga roselle ke dalam periuk.
  • Isikan air secukupnya, masak sehingga mendidih.
  • Masukkan gula, masak lagi sehingga gula larut sempurna.
  • Biarkan merenih selama 20 minit.
  • Angkat dan sejukkan.
  • Bila sudah sejuk tapis untuk mengasingkan bunga roselle tersebut.
  • Simpan dalam peti sejuk - maklum ler tiada pengawet jadi kena simpan dalam peti sejuk tau.
  • Bila nak minum boleh lah ambil sirap jus roselle dan campurkan dengan sedikit air kosong...kacau-kacau dah boleh diminum (letak air batu lagi sedap...).
P/S-
- Jangan letak banyak gula nanti sirapnya terlalu manis jadi terpaksa guna banyak air kosong. Banyak guna air kosong nanti kalernya akan jadi pudar, rasanya pun akan kureng...
- Bunga roselle yang ditapis tadi jangan dibuang sebab kita boleh buat jem pulak.

2 comments:

  1. air ni memang sedap...tp masam sikit kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ahh...rasa mcm ribemna tu cumanya ribena tu manis sgt...yg ni bt sendiri blh ler krgkn manisnya

      Delete