Thursday, August 2, 2012

Ayam Goreng Rempah

Happy morning...moga semua orang ceria-ceria selalu dalam menjalani ibadah puasa untuk hari yang ke-14 ini, ALHAMDULILLAH...  Sungguh payah untuk mencuri masa bagi meng-update belog cikNor yang tak seberapa ni. Al-maklum lah usahawan IKS yang dalam proses membina empayar...hahaa

Harap-harap masa yang berbaki ini mencukupi untuk cikNor menyiapkan semua tempahan kukis raya tu (dak Eisya kata, "Kalau eisya kan dah jadi cikgu tak nak lagi ler buat kuih raya atau kek ni...kan dah dapat gaji cikgu") tu komen dak Eisya bila tengok cikNor berembat nak menyiapkan kukis...hahaha
Tu lah...ibunya ngade-ngade nak buat part time bakery...
Resepi ayam goreng berempah ni cikNor buat masa bukak pose ari tu...baru sempat tempek kat villakamimicasamawar (sibuk tahap gaban...huhu). Resepi ni cikgu Ina prasekolah SKBN yang kasi.  Masa tu (sebelum bulan pose laaa...) ada projek makan-makan sempena majlis perpisahan staff SKBN so kitaorang buat la ayam goreng berempah ni untuk jamuan...dak Danial kata sedap tu pasal cikNor mintak resepi ni dari cikgu Ina tu. Mudah jer nak membuatnya janji rajin dan ada bahannya.
Bahan-bahan:
1 ekor ayam - potong kecil (tak kisah kecik cam mana pun janji senang nak makan)
4 batang serai
4 cm lengkuas
4 cm halia
5 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
6 tangkai cili kering
garam secukup rasa
minyak untuk menggoreng

Cara-cara:
  • blend-kan semua bahan kecuali ayam, minyak dan garam.
  • gaul ayam dengan bahan kisar, masukkan garam secukupnya kemudian perapkan selama 30 minit.
  • panaskan minyak kemudian gorengkan ayam hingga masak, angkat dan toskan minyak.
Ayam diperapkan bersama bahan kisar selama 30 minit supaya semua rempah meresap dalam daging ayam tu.
Wangi bau rempah gorengan ni hingga rasa tak sabar nak makan...suke sungguh la kanak-kanak riang tu dapat makan ayam goreng rempah sepuasnya.  Kalau nak taw dak Eisya pembeli setia ayam goreng rempah kat pasar malam tapi bila cikNor dah terror buat ayam goreng rempah ni dia dah tak teruja nak beli kat pasar malam lagi dah...hehe...jimat ler sikit
Kalau tak setiap hari Selasa mesti dia tanya kat cikNor, "Ibu nak masak tak malam ni?"
bukannya apa dia nak ajak pergi pasar malam ler kalau tak masak...rindu kat ayam goreng rempah tu...
Jom ler try...
hurmmm...yummylicious

2 comments:

  1. mmg sedap n KA pown selalu buat juga

    ReplyDelete
  2. pandai ciknor buat...simple n dap dap dap...hehe

    ReplyDelete