villakamimicasamawar

Wednesday, September 14, 2011

Aset memBAKING Part I

Hollaaa...
kali ni cikNor post entry tentang peralatan utk sesiapa yg suka masak-masak. Sebenarnya ini pun atas permintaan salah seorang followers cikNor...bangga gak bile belog cumell ku ini jadi tempat rujukan beliau...thanks MUMMYdah.

Ini adalah Bahagian I (Part I) jadi cikNor akan post lg utk bahagian yang seterusnya berkaitan dgn entry ni. Harap-harap apa yg cikNor share ini boleh membantu pembaca semua especially buat MUMMydah cayang.

Ini gudang bahan-bahan memBAKING cikNor
(baru sebahagian jer ni...)
 
Penimbang digital 
Penimbang digital ni sangat-sangat memudahkan untuk menyukat kuantiti bahan...tepat & jitu. Kalau ada penimbang ni anak-anak kite pun boleh tolong jadi tukang timbang. 

Acuan tat
Inilah acuan yang cikNor guna buat Blueberry Cheese Tart ari tu...acuan ni ada saiz yang lebih kecil lg tapi cikNor baru beli saiz ini jer, nantilah cikNor menyopping lg utk tambah aset...hehehee...acuan ni cikNor beli RM0.90 sen sebiji. 

Cawan kertas (paper cup) untuk kek cawan (cupcake) dan muffin
Paper cup ini ada 2 jenis, yang jenis ini kite tak perlu letak dalam loyang yang ada lubang bulat-bulat tu sebab ia tak mengembang masa bakar (nanti cikNor postkan dalam Part II paper cup yang jenis lain lak yer sebab tak dalam stok cikNor buat masa ni). Harga paper cup jenis ni mahal sikit tapi designnya memang cumell-cumell sangat sesuai utk buat hantaran atau door gift.
Loyang muffin dan cupcake (besar) / tin patty
Oke, itu loyang yang kite perlu ada kalau nak guna paper cup yang jenis nipis tu sebab nak elakkan paper cup tu mengembang. Kat bawah tu pun loyang muffin dan cupcakes jugak tapi saiz kecil. Yang kecil ni juga sesuai untuk buat biskut sarang semut.
Loyang muffin dan cupcake (kecil) / tin patty
 
Acuan (mould) coklat
(1)bentuk daun (2)bentuk kerang (3)bentuk bunga (4) bentuk epal
Itu adalah sebahagian daripada mould coklat kepunyaan cikNor. Harga mould ni bergantung pada jenis material acuan tu. Macam yang cikNor tampal kat atas tu semuanya berharga RM 9.00, tapi berbaloi walaupun mahal sebab mould tu agak tebal dan coraknya shantek-shantek sangat...sebenarnya ada gak yang murah cikNor beli, ada yang RM 2.50 dan ada yang RM 5.00...yang RM 2.50 tu nipis sikit. Mould ni juga boleh diguna untuk buat jelly...so 2 in 1 la kegunaanya.
(1) Pemarut keju (2) Pemukul telur
Pemarut keju tu boleh juga buat parut doh untuk biskut sarang semut. Pemarut cikNor ni halus sikit lubang parutnya...kalau yang lubang besar hasil parutannya kasar sikit. Pemukul telur tu pulak bukan sekadar berguna untuk pukul telur tapi juga boleh digunakan untuk menggodak (kacau) sos keju supaya tak berketul.
(1) Jenis-jenis nozel (2) Berus kecil (3) Berus besar 
Benda alah bentuk kon yang cikNor tanda dengan nombor 1adalah nozel untuk menghias kek, itu hanya sebahagian jer...yang basic. Berus besar dan berus kecil tu pulak sangat-sangat berguna untuk sapu telur atas biskut, sapu butter pada loyang, sapu jem dan sebagainya...
Oke, itu adalah Part I...akan datang cikNor post lak Part II...tungguuuu...

3 comments:

  1. Saya seronok mngikuti blog ni...tksh ats info

    ReplyDelete
  2. Sy berminat dgn cawan cup cake.whatsap sy leh 0182428747

    ReplyDelete