Tuesday, August 9, 2011

Jom Buat Roti

cikNor nk tayang roti homemade yg cikNor buat...heheee...Terima kasih wat kwn cikNor, Nor Rahimah...sbb die lah yg ajar cikNor wat roti ni. Walau pun xsecumell yg die wat tapi rasanya tetap sama...
Bahan basic untuk buat roti (utk 1/2 kilo tpg):
500 gm tepung high protien
50 gm gula
15 gm susu tepung
50 gm marjerin
15 gm yis
5 gm improver
10 gm softener
1 biji telur
250 ml air (peti sejuk)
10 gm garam (cikNor krgkn kpd 7 gm jer)
1/2 sudu besar baking powder

Cara-cara :
* tepung, susu, gula,yis, marjerin, softener, baking powder, improver dan telur digaul rata ...kemudian masukkan air sikit-sikit gaul lebih krg 5 min baru masukkan marjerin + garam.
* uli doh sampai lembut (8-10 min).
* angkat doh dan bulatkan, rehatkan selama 10 min.
* timbang doh 50 gm, bulat-bulatkan.
* doh td uli jd panjang kemudian lilit pd sosej, tabur bijan (kalau suka), paipkan sos & mayonis pas tu susun dlm loyang...buat sampai doh abis.
* biarkan adunan yg sudah dililit sosej hingga ia kembang (naik seganda dr asal).
* bakar pada suhu 180C selama 15-20 minit (bergantung pd jenis oven).
* bila dah masak angkat sapukan dgn marjerin atas roti yg masih panas...ni nk bg kilat.
Nak buat pizza pun kite boleh gunakn adunan ni...kalau nak inti manis mcm kelapa, kaya @ kacang merah adunan basic roti tu kite tambah gula spy jd 100 gm (ni cikgu kite yg ajar taw...) Adunan ni boleh dpt 18 biji roti sosej...berbaloi dah tu drp nk beli kat kedai, byk RM gak kene kuar, kan...
Ini roti hasil karya my gurl dak eisya...kwn cikNor kata macam ulat gonggok...hahahaa...tapi oke ler tu sbb die minat gak nak menolong ibunya masak.

Rasanya sume org boleh buat roti ni sbb senang sangat kan, antara malas @ rajin jew...hahahaa...oh,ya...lupa lak bg taw cikNor uli guna mixer so cpt la doh tu lembut...kalau uli ngan tgn kene lama sikit kot...agak2 sampai doh lembut la.

Hepi cooking, dear (^_^)

2 comments: